Permainan papan backgammon adalah salah satu permainan tertua lelaki. Variasi pertama permainan ini dikatakan bermula di Mesir purba, kawasan Mesopotamia dan Rom Purba. Sejak itu, permainan ini telah berkembang, menukar namanya beberapa kali dan merebak ke bahagian lain di dunia. Hari ini ia adalah hobi yang menyeronokkan di sekitar Amerika Syarikat, Asia Timur, Eropah dan Timur Tengah.
Untuk mula bermain anda memerlukan pasangan, dua dadu dan papan backgammon khas. Jadual dibahagikan kepada dua bahagian dengan bahagian bernombor dari 1 hingga 24. Mata 1 hingga 6 adalah ketibaan, 7 hingga 12 berlepas. 13 hingga 18 titik tengah.
Pada permulaan permainan, setiap pemain mempunyai dua dam pada mata 24, 3 dam pada mata 8, 5 pada mata 13, dan 5 pada mata 6. Setiap pemain membaling dadu dan markah tertinggi memulakan permainan.
Pemula menggerakkan dam mengikut kedudukan lawan jam, dari titik permulaannya untuk mencapai titik perlawanan lawan.
Objektif backgammon adalah untuk menggerakkan dam anda sehingga anda sampai ke titik permulaan lawan anda dan kemudian mengeluarkannya dari papan. Kelajuan kemajuan permainan ditentukan oleh keputusan dadu.
Setiap pemain membaling dua dadu setiap giliran, dan berhutang satu atau dua token mengikut nombor yang muncul pada setiap dadu. Anda boleh memindahkan satu token dengan menambah markah dua dadu, atau menggerakkan dua. Sebagai contoh, jika keputusan dadu ialah 5 dan 4, anda boleh memindahkan token 9 tempat atau menggerakkan 5 dan kemudian 4 lagi ke hadapan.
Jika dadu muncul dua kali ganda, nombor dua kali, anda boleh menggerakkan dam 4 kali dan bukannya dua. Iaitu, jika ganda 2 muncul, anda akan bergerak 2 tempat empat kali. Dalam kes itu, anda boleh sama ada memindahkan satu jubin 8 kali, 2 jubin empat tempat, 4 jubin dua kali, atau apa sahaja kombinasi yang anda pilih yang memerlukan dua tempat 4 kali.
Anda boleh mengalihkan token ke segi empat sama yang mempunyai hanya satu lawan anda, dan dengan itu "memakan"nya. Kemudian, jubin ini diletakkan di tengah-tengah papan, dipanggil bar.
Lawan anda boleh bermain semula apabila saya boleh meletakkan token di beberapa petak ketibaannya yang tidak diduduki oleh lebih daripada satu token anda. Sebagai contoh, jika dia membaling dadu dan muncul 2 dan dalam petak itu tidak ada token atau hanya satu daripada anda, dia boleh masuk dan mengikuti pergerakannya. Jika tidak, anda perlu menunggu giliran anda dan cuba lagi.
Setelah semua dam anda berada di dataran ketibaan lawan anda, anda mesti mula mengeluarkannya dari papan. Iaitu, jika anda membaling dadu dan 1 dan 2 muncul, anda boleh memindahkan jubin dari kotak 1, jika 2 muncul, anda boleh memindahkan jubin dari kotak 2, dan seterusnya.
Jika lawan anda belum mengeluarkan sebarang jubin semasa anda telah mengeluarkan 15, anda memenangi permainan dan sebaliknya. Perkara yang sama berlaku jika anda telah mengeluarkan 15 jubin dan dia telah makan di tengah-tengah, (tanpa mengeluarkan apa-apa) anda memenangi permainan.
Permainan ini sangat menghiburkan dan pintar yang boleh menemani anda pada banyak masa. Nikmatinya!